PRAKTIJK VOOR TRAINING EN COACHING

PAF in School – Empathie door groepsgesprek en systemisch opstellingenwerk

Komen dit soort uitspraken van kinderen je bekend voor? 

  • hij zit mij te irriteren!
  • Ik word knettergek van haar, ze is me expres aan het uitdagen!
  • Ik ga écht geen sorry zeggen, hij vraagt er zelf om!
  • Wat boeit mij dat, waarom moet ik rekening met hem houden, zij houdt ook geen rekening met mij!
  • Dat komt door hem dat ik zo doe!
  • Zij is gewoon stom!

Als leerkracht wil je kinderen juist een positief mensbeeld en begrip voor elkaar meegeven. Maar je mist de ruimte en handvaten om daar in de klas echt aandacht aan te kunnen besteden. Eigenlijk is het een vak, met andere mensen omgaan, maar het moet ergens tussendoor, terwijl je het al mega druk hebt.

Hoe zou het zijn als je op jouw school kinderen in de klas les kon geven in het begrijpen van anderen, en andermans kwaliteiten zien? En dat kinderen leren om zichzelf te begrijpen en uit te vinden waar ze zelf goed in zijn? Wat als kinderen op jouw school zouden leren hoe het is om je op zo’n manier gehoord te worden, en je begrepen te voelen? Zich thuis voelen horen en voelen dat je er toe doet in een gemeenschap?

Dat kan. Met PAF!

Met PAF leren kinderen door groepsgesprek en systemisch opstellingenwerk communiceren met zichzelf en met anderen vanuit empathie. PAF is meer dan een serie lessen. Het schept een cultuur van saamhorigheid. PAF komt uit Denemarken waar het sinds 2015 op steeds meer scholen wordt toegepast. 

Power: wat kan ik bereiken, als ik mijn kwaliteiten en hulpbronnen ken?

Attitude: wie ben ik, en hoe ben ik als ik met anderen samen ben?

Focus: wat kan ik bereiken als ik mijn aandacht bewust richt?

In groepsgesprek worden thema’s behandeld als respect, je familie, groepshiërarchie en gevoelens. Kinderen worden voortdurend uitgenodigd om stil te staan bij zichzelf en anderen, door vragen als: wat gebeurt er met jou als je naar hem luistert? Wat gebeurt er in je lijf als je dat vertelt? Wie herkent dat, of heeft dat ook wel eens gevoeld? Kinderen leren en ervaren dat iedereen op een verschillende manier dingen beleeft en op verschillende manieren zijn of haar gevoelens heeft en die uit. Ze leren om met een open mind naar anderen te kijken. 

Met behulp van systemische opstellingen worden onderwerpen uitgewerkt als de geschiedenis van de klas, groepsdynamiek, jouw kwaliteiten en je innerlijke criticus. Hoe kinderen naar elkaar en naar zichzelf kijken wordt zichtbaar door het neerzetten van poppetjes of andere materialen. Hierdoor worden lastige situaties bespreekbaar en kan de balans hersteld worden. Ook bij conflicten oplossen leren kinderen met poppetjes aan te geven hoe iets voor hen was, hoe ze zich voelden en waar ze behoefte aan hadden. 

Na het werken met PAF:

  • Zijn kinderen nieuwsgieriger naar elkaar
  • Tonen kinderen meer respect, begrip en waardering voor elkaar
  • Zijn er minder conflicten en deze worden rustig uitgepraat
  • Kunnen kinderen hun aandacht beter richten 
  • Worden kinderen die te maken hebben met crises, verdriet, (faal)angst, onzekerheid, gebrek aan eigenwaarde en “buikpijn” hierdoor minder afgeleid en zijn krachtiger aanwezig 
  • Maken kinderen meer gebruik van hun kwaliteiten.

Ervaring leert dat dat PAF efficiënt bijdraagt aan het verbeteren van het onderling contact, de eigenwaarde en het welzijn van leerlingen. PAF is praktisch, werkt krachtig, en het kost weinig moeite. Leerkrachten hebben meer plezier en energie en geven aan dat PAF hen ook persoonlijk verrijkt. Het effect werkt door in de hele school.

PAF is een van de weinige concepten waarmee je elk gebied raakt,
zonder dat er een grote investering nodig is.
Jakob Martinsen, schoolleider Ellekilsdeskolen, Sakskoebing, Denemarken. 

Je Kind op zijn Plek verzorgt groepscoachingstrajecten om empathie en eigenwaarde te ankeren in jouw groep.

  • Een proefles is gratis!
  • Kennismakingstraject: vijf groepslessen van 60 minuten voor één klas binnen een termijn van één maand voor € 395,00
  • Maatwerk: Neem hiervoor contact op met Je Kind op zijn Plek.

Voor scholen die PAF volledig willen integreren in de cultuur van hun school verzorgt Je Kind op zijn Plek de complete in-company training voor leerkrachten en staf. 

 

  • Het programma is gebaseerd op de internationale, Engels gesproken training van www.pafinschool.com. Jij en je team leren alles over PAF, de PAF-oefeningen én je krijgt een meerdaagse training in systemisch werk in het Nederlands!.
    Neem hiervoor contact op met Je Kind op zijn Plek. 

PAF in School is ontwikkeld door Mette Nordahl, Denemarken.
Alle informatie en beeldmateriaal van PAF in School op deze website wordt met haar toestemming gedeeld.
www.pafinschool.com