PRAKTIJK VOOR TRAINING EN COACHING

Ik ben Eva van Vugt. Moeder, partner, eigenaar, coach en trainer.

Ik hou van buitenbeentjes. Ik was er zelf een. Als kind kreeg ik vaak te horen dat bij mij alles anders was.

Ik was een timide en sensitief kind. Ik kon goed leren, maar mijn basisschooltijd vond ik moeilijk.  Ik had veel moeite om me staande te houden. Nadat mijn klas in groep 5 in korte tijd veel invallers had gehad kreeg ik te maken met pesten. Ik wist nooit wat ik terug kon zeggen of doen en ik schaamde me. Ik was bang om naar school te gaan, en ik deed mijn best om mezelf in de klas onzichtbaar te maken. Mijn ouders waren op de hoogte, maar wisten niet hoe ze me konden helpen.

In groep 7 voelde ik me zo ongelukkig dat ik niet meer naar school wilde. Ik weigerde nog langer om te lopen. Mijn ouders besloten om mij naar een andere school te laten gaan. Daar kreeg ik een vriendin en vanaf dat moment werd het leven gemakkelijker. Toch bleef ik nog lang naar een houding zoeken om er bij te kunnen horen. Ik voelde me sociaal erg zwak en eenzaam.

Ik heb mijn weg gevonden. Ik heb er bergen frustratie uitgejudoëd. Met dans kon mijn lijf nog veel meer vertellen waar ik geen woorden voor had. Ik maakte wereldreizen in Afrika en Zuid-Amerika met mijn rugzak. Ik werd maatschappelijk werker en kwam terecht bij de reclassering. Daar werd ik agressietrainer van TBS-ers en beheersgevaarlijke gedetineerden.

Ik wilde begrijpen. Waarom viel ik vroeger zelf buiten de groep? Waarom werden veel clienten al jong een buitenbeentje en kwamen ze daar later maar moeilijk van vanaf? Door familieopstellingen ontdekte ik hoe moeilijk of afwijkend gedrag bij kinderen vaak onbewust verbonden is met buitengesloten delen uit hun familieachtergrond. Ik leerde hoe ik dat zichtbaar kon maken en hoe ik mensen kon helpen om dit aan te pakken.

Toen ik mijn eigen dochter naar de basisschool bracht herkende ik ze meteen: de kinderen die sociaal niet lekker meekomen in een groep: de stille introverte kinderen, de agressieve van-zich-af-bijters, autistische kinderen, HSP-ers, ADHD-ers… In hun lichaamstaal zit veel spanning. Ze moeten veel moeite doen om er bij te horen. Ze voelen zich vaak snel aangevallen. En ik realiseerde me dat er voor hen nog een wereld te winnen is.

Met alles wat ik ben, weet en kan voel ik een sterke missie om meer begrip, respect en verbondenheid in de wereld te brengen. Ik richt me in het bijzonder op jonge kinderen, omdat zij de basis zijn van de nieuwe generaties. Ook is op die leeftijd eventuele schade nog redelijk goed te herstellen. Ik bied basisscholen lesprogramma’s om de verbinding, de sfeer en de sociale veiligheid in de groep te verbeteren en balans te herstellen. Ouders laat ik zien hoe ze het zelfbewustzijn, de weerbaarheid en de binding van het kind in het gezin kunnen verstevigen. Ook voor andere vragen weten mensen mijn praktijk te vinden. Elke keer weer vind ik het fantastisch om blije gezichten, een ontspannen sfeer en kinderen die zich veilig voelen achter te laten. Voor mij als kind zou dat het verschil gemaakt hebben.

Ik ben geschoold door o.a.: Hogeschool Eindhoven (Maatschappelijk Werk), PI Research (cognitief gedragstrainer), Fontys dance-academy (Bewegingsexpressie post HBO), Ilse Daal (innerdance), Els Hasselaar en Lidwien Mineur (Sherborne bewegingspedagogiek en methode Samenspel), Zuidzorg (voetreflexmassage en klassieke massage), Peter Bleumer (Goldstein sociale vaardigheids- en ART trainingen), Freerk Ykema (Rots en Water trainersopleiding), Bibi Schreuder en Barbara Hoogenboom – Hellinger instituut (familieopstellingen, organisatieopstellingen, systemisch coachen), Ingrid Dijkstra (familieopstellingen voor kinderen en jongeren), Adie van Doornik – De Kontekst (contextueel werken met tafelopstellingen), Combinatie Jeugdzorg (Kids Skills methode), Brooks Gibbs (Raise them Strong – resilience, VS), Mette Nordahl (PAF in school, Denemarken).

Wil je meer weten over mijn werkervaring en opleidingen, kijk dan op mijn LinkedIn pagina