PRAKTIJK VOOR TRAINING EN COACHING

Ik ben Eva van Vugt. Moeder, partner, eigenaar, trainer en coach.

Ik hou van buitenbeentjes. Ik was er zelf een.

Ik was een timide en sensitief kind. Ik kon goed leren, maar mijn basisschooltijd vond ik moeilijk. Ik had veel moeite om me staande te houden. Nadat mijn klas in groep 5 in korte tijd veel invallers had gehad, gingen een paar dominante kinderen de sfeer bepalen en kreeg ik te maken met pesten. Ik wist nooit wat ik terug kon zeggen of doen en ik schaamde me. Ik was bang om naar school te gaan, en ik deed mijn best om mezelf in de klas onzichtbaar te maken. Mijn ouders gingen met de school in gesprek, maar er veranderde niets. Zij wisten niet hoe ze me konden helpen.

In groep 7 voelde ik me zo ongelukkig dat ik niet meer naar school wilde. Ik weigerde nog langer om te lopen, tot ik zelfs in het ziekenhuis werd opgenomen. Mijn ouders besloten toen om mij naar een andere school te laten gaan. Daar kreeg ik een vriendin en vanaf dat moment werd het leven gemakkelijker. Toch bleef ik nog lang naar een houding zoeken om er bij te kunnen horen. Ik voelde me sociaal erg zwak en eenzaam.

Ik heb mijn weg gevonden. Ik heb er bergen frustratie uitgejudoëd. Met dans kon mijn lijf nog veel meer vertellen waar ik geen woorden voor had. Ik maakte wereldreizen in Afrika en Zuid-Amerika met mijn rugzak. Ik werd maatschappelijk werker en kwam terecht bij de reclassering. Daar werd ik agressietrainer van TBS-ers en beheersgevaarlijke gedetineerden.

Ik wilde begrijpen. Waarom viel ik vroeger zelf buiten de groep? Waarom werden veel clienten al jong een buitenbeentje en kwamen ze daar later maar moeilijk van vanaf? Door familieopstellingen ontdekte ik hoe moeilijk of afwijkend gedrag bij kinderen vaak onbewust verbonden is met buitengesloten delen uit hun familieachtergrond. Ik leerde hoe ik dat zichtbaar kon maken en hoe ik mensen kon helpen om dit aan te pakken.

Toen ik mijn eigen dochter naar de basisschool bracht herkende ik ze meteen: de kinderen die sociaal niet lekker meekomen in een groep: de stille introverte kinderen, de agressieve van-zich-af-bijters, autistische kinderen, HSP-ers, ADHD-ers… In hun lichaamstaal zit veel spanning. Ze moeten veel moeite doen om er bij te horen. Ze voelen zich vaak snel aangevallen. En ik realiseerde me dat er voor hen nog een wereld te winnen is.

Met alles wat ik ben, weet en kan voel ik een sterke missie om kinderen te leren er te stáán, in contact met zichzelf en in contact met anderen. Ik richt me in het bijzonder op jonge kinderen omdat zij de basis zijn van de nieuwe generaties. Ook is op hun leeftijd eventuele schade nog redelijk goed te herstellen. Als je als kind leert om er te stáán, in contact met jezelf en in contact met anderen, sta je zoveel steviger en kun je gemakkelijker focussen.

Op basisscholen geef ik groepslessen die de verbinding, de sfeer en de sociale veiligheid in de groep verbeteren. Leerkrachten leer ik hoe ze bij kinderen een grow mindset helpen ontwikkelen en hoe ze respect en empathie in hun groep kunnen ankeren. Ouders laat ik zien hoe ze het zelfbewustzijn, de weerbaarheid en de binding van het kind in het gezin kunnen verstevigen. Ook voor andere vragen weten mensen mijn praktijk te vinden.

Elke keer weer vind ik het fantastisch om blije gezichten, een ontspannen sfeer en kinderen die zich veilig voelen achter te laten. Voor mij als kind zou dat het verschil gemaakt hebben.

Ik ben geschoold door o.a.: Fontys Hogeschool (Maatschappelijk Werk), PI Research (cognitief gedragstrainer), Fontys dance-academy (Bewegingsexpressie post HBO), Ilse Daal (innerdance), Els Hasselaar en Lidwien Mineur (Sherborne bewegingspedagogiek en methode Samenspel), Zuidzorg (voetreflexmassage en klassieke massage), Peter Bleumer (Goldstein sociale vaardigheids- en ART trainingen), Freerk Ykema (Rots en Water trainersopleiding), Bibi Schreuder en Barbara Hoogenboom – Hellinger instituut (familieopstellingen, organisatieopstellingen, systemisch coachen), Ingrid Dijkstra (familieopstellingen voor kinderen en jongeren), Adie van Doornik – De Kontekst (contextueel werken met tafelopstellingen), Combinatie Jeugdzorg (Kids Skills methode), Brooks Gibbs (Raise them Strong – resilience, VS), Mette Nordahl (PAF in school, Denemarken).

Wil je meer weten over mijn werkervaring en opleidingen, kijk dan op mijn LinkedIn pagina

Eva gaat veel dieper dan wie ook. Wat ze doet is echt heel mooi!

Als kinderfysiotherapeut zie ik kinderen met allerlei soorten problemen waardoor veel dingen ook gedragsmatig niet lekker lopen. Aan de houding en manier van bewegen van kinderen zie je het als ze niet lekker in hun vel zitten. Houding en beweging zijn daarom heel belangrijk om mee te nemen als we iets aan gedrag bij kinderen willen veranderen. Eva doet dat op een speelse manier.

Eva stelt daarbij de juiste vragen op het juiste moment. Het bijzondere is dat  je naar jezelf gaat luisteren zonder dat je het in de gaten hebt. Eva laat je als ouder voorzichtig in de spiegel kijken, om daarna iets met je inzicht te gaan doen. Ze doet dat heel liefdevol, waardoor je je eigen weg ook terug wil en kan vinden.

Wat ze je meegeeft is kennis die niet meer ongedaan kan worden gemaakt. Er verandert iets. Het is als leren lezen, als je dat geleerd hebt verleer je het niet meer. Zodra je letters ziet kun je niet meer doen alsof je niet hebt leren lezen.

Een moeder die ik naar Eva had gestuurd voelde zich erg ongelukkig over haar gezinssituatie. Eva liet haar zien waar de kink in de kabel zat waardoor ze met nieuwe ogen naar zichzelf ging kijken. Het was nodig dat ze eerst zelf op haar plek kwam te staan, zodat het kind automatisch ook beter op zijn plek kon komen. Die dingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Eva is voor mij een discipline met veel meerwaarde.

Yvonne Otheguy - Geven

Kinderfysiotherapeut

Eva legt liefdevol en no-nonsense een vinger op de zere plek.

Eva en ik hebben bij de reclassering veel gewerkt met ouders die in heftige en moeilijke situaties zaten. Mensen die aan zichzelf twijfelden, of ze goed bezig waren, of het wel de moeite waard was om dingen aan te pakken terwijl je geen garantie hebt dat andere mensen dan ook zullen veranderen.

Eva gaat naast mensen staan. Ze voelt mee in de emotie en de heftigheid. Ze laat je voelen dat ze je begrijpt, maar ze blijft er zelf uit. Ze laat je zien waar het om gaat, en dat er dingen zijn die je zelf kunt doen. Dat is echt heerlijk als je midden in je verdriet, je boosheid of je frustratie zit want dan kun je dat zelf niet.

Eva laat mensen vertrekken met hoop, met een inzicht dat je grip hebt en iets kan fixen, en dat je altijd, altijd keuzes hebt. Dat gevoel kan ze je in een korte tijd geven. En Eva is naar iedereen hetzelfde, zichzelf. Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen. Eva doet wat voor haar goed voelt en wat voor HAAR belangrijk is. Ze trekt zich in de positieve zin weinig aan van wat andere mensen vinden. Bij iemand die zo puur is, zo zichzelf, kun je zelf ook goed jezelf zijn.

Eva vind niks gek. Ze oordeelt niet, ze kan heel goed begrijpen, je hoeft maar weinig uit te leggen. Ook als er iets aan de hand is met je  kind, dan hoef je je nergens voor te schamen. Eva legt liefdevol en no-nonsense een vinger op de zere plek. Ze laat je zien dat je met kleine dingen iets groots in beweging kan zetten. Als een steentje wat je in het water gooit. Dat rimpelt nog heel lang door.

Janneke Heijnen

Gedragstrainer en moeder